lauantai 21. lokakuuta 2017

Mitä muut oikein ajattelevat

Minulla on töissä yksi työkaveri, joka on koetellut minua vuosien varrella kovasti ja järjestelmällisesti. Väsymykseltäni en vain jaksa puuttuakaan tilanteeseen, nythän se tilanne on sitäpaitsi jo paljon helpompi.

Olkoon hänen nimensä Aino. Siksi, että kaikki tuntemani Ainot ovat upeita ihmisiä. Oikeasti tämä henkilö ei siis missään nimessä ole Aino. Millään tasolla ;-)

Aino on hurmaava henkilö, kaikki pitävät hänestä. Hän ei pidä kaikista. Hän puhuu joistakin ihmisistä todella ikävästi, enkä ymmärrä miksi. Jos hänen kanssaan on samaa mieltä, ystävyys syvenee.

Olimme jossain vaiheessa ihan hyviä ystäviä, niin luulin. Sitten hän nähtävästi kyllästyi minuun ja suhteemme muuttui täysin. Hän alkoi selvästikin tehdä minulle kiusaa. Tuli koulutuksissani (hänen ei olisi tarvinnut olla siellä, mutta se oli kai parempi vaihtoehto kuin muut) aivan eturiviin. Hän supatteli jatkuvasti, mikä onnistui häiritsenään minua aika lailla. Huomatteluni ei auttanut asiaa. Supattelu jatkui. Ja ääneen kikattelu. Kovaääninen - suloinen - ihan mahdottoman kauan kestävä kikattelu.

Hänen huomattavan 'hauska' provosointikeinonsa oli haukottelu estottomasti, isosti. Ilman minkäänlaista näkösuojaa - toistuvasti tilanteessa kuin tilanteessa. Kun yrittää kouluttaa ihmisiä, se häiritsee tarttuvuudellaan todella tehokkaasti. Tähänkään annettu palaute ei vaikuttanut mitenkään. Ainakaan positiivisesti.

Pian huomasin hänen puhuvan minusta selkäni takana huonosti. Hän oli ja on lisäksi erinomainen saamaan muita puhumaan puolestaan. Minäkin olen tehnyt monesti niin ;-)

Olen itkenyt hänen edessään ja nähnyt mielestäni pelkkää tyydytystä hänen kasvoillaan. Tästä(kään) minulla ei ole yhtään mitään todisteita.

Vieläkin hänen ystävänsä tämän tästä esittävät minulle kummallisia, rohkeita negatiivisia ennakkoluuloja minusta. Mistä ne aina pompahtavat?

Olen väsynyt ja valvon öisin. Tuntuu, että monet pitävät minua hirviönä, vaikka haluan vain miellyttää ja kuulua joukkoon. Se ei nähtävästi kannata.

Äitini on aina opettanut minua miettimään, mitä muutkin ajattelevat. Muiden mielipide on meidän perheen kasvatusoppiemme mukaan iso asia. Olen edelleen altis ajattelemaan sitä, mitä muut ajattelevat. Minua on niin helppo manipuloida.

2 kommenttia: